21 mei 2012

Lord's Wines 'The Wicked Maiden' Pinot Noir Rosé 2011

Ik was nooit zo van de rosé. Of het nou aan het weer ligt of aan het feit dat ik steeds vaker betere rosé's te proeven krijg; ik drink ze steeds vaker met plezier. Van Cape Wines mocht ik dit exemplaar ontvangen. Als ik het in de schappen zou hebben zien staan, zou ik er waarschijnlijk aan voorbij zijn gelopen op basis van de kleur. Zo fel rood, dat moet bijna wel het equivalent van frambozensiroop zijn. Nu weet ik recentelijk dat je op basis van de kleur niet zomaar de herkomst van een rosé kunt afleiden, maar vandaag heb ik geleerd dat je ook niets over de smaak kunt zeggen op basis van kleur alleen. Deze rosé kwam ook nog als winnaar uit de bus tijdens de Old Mutual Trophy Wine Show 2011. Nu weet ik niet hoe hoog dat mondiaal staat aangeschreven maar medailles winnen is altijd leuk. Het percentage alcohol is 14% maar liefst, hij is van 100% pinot noir gemaakt en er is 'skincontact', inweking van de druivenschillen, geweest van slechts 4 uur. Als je dan nagaat dat de kleur niet ver verwijderd is van een licht gekleurde rode wijn van pinot noir, dan kun je concluderen dat dit een redelijk intens gekleurde rosé is. Helder fel Ferrari-rood, intensiteit 4 op een schaal van 5 wanneer ik hem vergelijk met andere rosé's, 1 op een schaal van 5 wanneer ik hem met rode wijn vergelijk. In de neus een hintje latex, kruidigheid, zelfs een klein stalluchtje. In de mond gelijk droog, de smaak van vers rood fruit; bessen, kersen, aardbei. De kruidigheid komt zeker ook in de smaak terug met een mini-bitter in de finale. Hij tintelt een beetje om de tong en voelt wel redelijk alcoholisch aan. Mooie hoge zuurtjes aanwezig en een gemiddeld lange afdronk. Een volwassen, volle smaak, gewoon om zo van te genieten onder een warm zonnetje, maar ook bij een mooi 'spicy' gerecht bijvoorbeeld.