16 mei 2012

Lacoste-Borie AOC Pauillac 1983

#Twitterproeverij. Woensdag 16 mei om 20:00 uur. Twitterverslag met als thema: linkeroever Bordeaux. Daar kun je redelijk veel kanten mee op; Médoc, Haut-Médoc, Pessac-Léognan, Graves, Cérons, Sauternes en Barsac. Ik koos voor een Pauillac uit de Haut-Médoc. Uit 1983 maar liefst en ik had er totaal geen hoge verwachtingen van. Al vaker had ik behoorlijke miskopen gedaan daar waar het oudere wijnen betrof. Toen ik de capsule eraf sneed werd een zwaar beschimmelde bovenkant van de kurk zichtbaar. Dat zegt nog helemaal niets, het betekent in ieder geval dat hij niet te droog is bewaard. De buitenkant van de kurk zelf was ook helemaal doorweekt. Het niveau van de wijn kwam wel nog net boven de schouders van de fles uit. Driekwart van de kurk gleed er met gemak uit, het laatste stuk verbrokkelde waardoor ik genoodzaakt was hem de fles in te duwen. Voorzichtig decanteerde en filterde ik de wijn naar een karaf. Daarin was de heldere lichtrode kleur met oranje gloed duidelijk zichtbaar. Een snelle snuif in de karaf stemde me hoopvol: ik rook fruit! Het percentage alcohol stond niet vermeld op het etiket, evenmin de gebruikte druivenrassen en hun blendverhouding. Aangezien het linkeroever is mag je aannemen dat het cabernet sauvignon gedomineerd is, aangevuld met merlot, eventueel nog cabernet franc, petit verdot en/of malbec. Ondanks de filtering (met een theezeefje!) toch nog wat kleine zwevende deeltjes aanwezig. In het glas op de stille spiegel nu toch 'iets belegens', na het walsen komt gelukkig het fruit terug en ook iets rokerigs, van de houtopvoeding misschien? Nog meer walsen maakt wat 'jammerigs' los: aardbeienjam, kersenjam, een beetje rozenbottel: Roosvicee! Een eerste voorzichtige slok en WAUW, geen azijn! Hele aangename zuren zelfs, ik heb het wel eens slechter gehad met oude wijnen. Ik durf hem zelfs door te slikken. Heel sappig en fruitig is hij nog, laag in de tannines, wat zeg ik? Ze zijn er amper. Ik proef aardbei en kers. In het aroma komt er nu een lichte kruidigheid bij en ook dennennaalden. Hij lijkt nog vrij alcoholisch, ik schat zo'n 13,5%. De afdronk is van aanzienlijke lengte, de alcohol blijft lang in m'n keelholte hangen, het fruit blijft lang in de mond. Bij het tweede glas is er weer een snoeperig geurtje bij gekomen, ik moet even denken wat ik precies ruik maar dan heb ik het: suikerspin! Ik zit afwisselend te spugen en te slikken, maar vanaf glas drie blijf ik slikken. Zou ik eindelijk mijn vooroordeel kunnen loslaten voor wat betreft Bordeaux wijnen? Of moeten ze gewoon allemaal minimaal twintig jaar liggen? Hoe het ook zij, ik heb het enorm getroffen met dit exemplaar. En dat voor slechts vijf euro in de kelderrestanten bij Wijnhandel Van Ouwerkerk te Arkel!