20 april 2012

Julian Chivite Gran Feudo Blanco Suave 2010

Ik zocht in mijn wijnkast een witte wijn tussen droog en zoet in, half-zoet dus, of half-droog, het is maar hoe je het bekijkt. Op het etiket staat niets vermeld over de mate van zoetheid dus ging ik af op de gebruikte druivenrassen. Het is een mix van chardonnay en moscatel (muscat), blendverhouding niet vermeld. Omdat er moscatel bij zit, dacht ik dat deze een goede kans maakte om half-zoet te mogen heten. Ik had gelijk. Het alcoholpercentage bedraagt 12,5%. Lichte tint stro-geel in het glas. Vrij intense neus, asperges en maïs, ook iets fris fruitigs. In de aanzet overduidelijk een zoetje, perzik, abrikoos, mango en zelfs een beetje banaan, maar zeer evident ook de smaak van de muskaatdruif. Het aandeel chardonnay lijkt een ondergeschikte rol te hebben maar zorgt voor het halfdroge gedeelte van de wijn. Ook komt een groot gedeelte van de nodige zuren hier vandaan. De balans gaat in mijn beleving toch iets meer de zoete kant op, maar zeker niet vervelend. Hij is volromig en heeft best nog een lange afdronk met een mini-bittertje in de finale.