24 april 2012

Domaine Alain Michaud AOC Morgon 2008

Ik had weer eens ouderwets zin in een Beaujolais! Een Cru du Beaujolais wel te verstaan. Morgon staat qua grootte van het wijngaardareaal op de tweede plek achter Brouilly. Hier komen de wat steviger Beaujolais wijnen vandaan die ook gebaat zijn met enkele jaren opleg. Het druivenras uiteraard gamay en dit exemplaar heeft een klassieke opvoeding genoten. Geen macération carbonique dus maar gedeeltelijke houtrijping. Het alcoholpercentage bedraagt 13%. In het glas helder lichtrood en een vrij neutrale neus op de stille spiegel. Een kleine hint van het hout merkbaar en later nog wat kruidigheid. Na het walsen blijven deze geurimpressies maar komt er ook nog wat floraals bij, rozenwater komt bij me op. Nog meer intens walsen levert me zelfs de geur van dennennaalden op en alsof ik me in een houtzagerij bevind. Niet vanwege het hout maar eerder het zaagsel. Wauw, ik ben nu al een kwartier aan het snuffelen, nu eindelijk maar eens een slok. Goede temperatuur, niet te warm, een graad of 15. Tannines 3 op een schaal van 5. Wat een kracht! Alle sceptici die beweren dat er alleen maar jonge, fruitige en dunne wijnen uit de Beaujolais komen, moeten deze Morgon maar eens proeven. Alhoewel er ook voldoende fruit in zit: rode bessen, aardbei, kersen, bramen, ja zelfs een paar pruimen. Hij is vol zonder log te zijn, niet super geconcentreerd maar precies de goeie dikte. De houtopvoeding is pas heel laat achter in de keelholte merkbaar. Er zitten voldoende zuren in, mooi in balans. Hij heeft een redelijke lengte. Het is een erg sappig glas wijn en smaakt naar meer, nu perfect op dronk. Ik schenk nog even in.