01 april 2012

Château Saint Estève d'Uchaux Vionysos 2005 AOC Côtes du Rhône Villages

Ik ben me ervan bewust dat ik een risicootje nam toen ik deze wijn kocht, een witte wijn drink je doorgaans jong, maar ik ben wat aan het experimenteren met oud wit. Van de viognier druif worden mooie wijnen gemaakt waar ik best wel van hou. Of deze Vionysos, het klinkt als een Griekse God, het redt, gaan we nu uitvinden. Het alcoholpercentage is 14% maar liefst. De kurk was voor ongeveer 85% doorweekt. In het glas is hij vrij intens stro-geel. Op de stille spiegel niks fris en fruitigs helaas. In eerste instantie lijkt het op de geur van champignon, later settelt het aroma en wordt hij wat neutraler. Na het walsen doen de gistcellen weer van zich spreken in de vorm van beschuitaroma. Dan een slok; hij heeft in ieder geval nog een volle smaak, een beetje vettig en filmend. Er is zelfs sprake van tannines! Niet veel, 1 op een schaal van 5, maar ze zijn er wel. De zuurgraad is niet hoog maar nog wel aanwezig, er zit nauwelijks restzoet in en het meest dominant is het bitter. Inderdaad zit er ook een beetje beschuit in de smaak en het enige fruit wat er nog in zit is citroen en grapefruit, vooral grapefruit. In de afdronk zit iets mufs, hij is zijn frisheid definitief kwijt.