22 maart 2012

Mas de Lavail Terre d'Ardoise Carignan Vieilles Vignes 2009 VdP des Côtes Catalanes

#Twitterproeverij. Donderdag 22 maart 2012 om 20:00 uur. Live twitterverslag met als thema: carignan. In 2010 bezocht ik het domein Mas de Lavail vlakbij Maury. Daar komt de wijn van vanavond vandaan. Ik smokkel een beetje want ondanks dat er groot en pontificaal "carignan" op het etiket staat te lezen, zit er ook nog een aanvulling grenache in. Blendverhouding staat niet vermeld, wel dat de druiven van stokken afkomen die ouder dan 50 jaar zijn, afkomstig van bodems van gemalen leisteen en graniet, en handmatig geoogst. Ik verwacht geen complexiteit, maar wieweet word ik nog verrast. Alcoholpercentage is 14%. De tweets:

#Helder, donkerrood met een magenta rand. #Op de stille spiegel gelijk de kruidigheid van de garrigue. #Na het walsen komt er iets animaals bij, een leertoon, ook een beetje koffie. #Heel zacht mondgevoel, tannines nauwelijks aanwezig. #De kruidigheid valt meteen op: rozemarijn, thijm. #Ook weer eens erg dropperig van smaak, licht branderig in de mond. #Aanwezig fruit onmiskenbaar zondoorstoofde zwarte pruim. #Het is een dikke, logge wijn met weinig zuren. Klein bitter in de finale. #Zeker geen complexe wijn, beetje vervelend zelfs. Deze hadden ze wat mij betreft best mogen aanzuren. #Ik geloof dat mijn smaak flink veranderd is; een jaar terug was dit type wijn nog echt míjn wijn! #Ik kan deze pruimenjam-wijn niet mooier omschrijven, helaas. #Twexit.