23 maart 2012

J.P. Chenet Vin de Pays d'Oc 2010 Grenache Noir

Als wijnliefhebbers maken we vaak grapjes over de wijnen van JP Chenet, feit blijft dat wijn in de halsgekromde fles veel verkocht wordt. Ik heb het zelfs twee keer aan iemand cadeau gedaan, één keer voordat ik überhaupt geïnteresseerd was in wijn en zelf alleen maar bier dronk, de andere keer bij wijze van grap. En dat terwijl ik daar zelf de grap nog niet van kon inzien omdat ik het zelf nog nooit had gedronken. Op de Wijnacademie adviseerde Peter van Houtert tijdens de les over de Languedoc-Roussillon ons, om hem toch eens een keer te proberen. Ten eerste zou de kwaliteit in al die jaren stukken zijn verbeterd, ten tweede als les om niet te oordelen over iets dat je niet kent. Tijdens een bijeenkomst van m'n proefgroep zat er al eens eentje tussen als instinker en hij kreeg niet eens zulke slechte proefnotities. Vandaar dat ik zelf ook maar eens een exemplaar heb aangeschaft. Alcoholpercentage is 13%. In het glas diep magenta. Op de stille spiegel perendrups, na het walsen blijft dit het hoofdaroma, aangevuld met een lichte kruidigheid. Ook de smaak is één en al perendrups. Hij heeft iets weg van een goedkope Beaujolais Nouveau. Licht dropperig en kruidig in de smaak met een minizoetje. Van tannines kun je nauwelijks spreken, om over complexiteit maar helemaal te zwijgen. Het is een eenvoudige, toegankelijke wijn en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hem inderdaad absoluut niet vies kan vinden. Ik heb erger geproefd in hogere prijsklassen.