21 februari 2012

Verzoekje: Saint Roche Rouge Pays du Gard IGP 2010

Ik weet niet meer van wie ik dit verzoekje kreeg, wel dat deze persoon de bio-wijnen hoog had zitten, en dit is een bio-wijn. Gebruikte druivenras(sen) onbekend, maar ik rubriceer hem wel als blend. Over de Pays du Gard IGP wijnen in het algemeen kan ik nauwelijks iets vinden in de boeken. Het ligt precies op de grens tussen de Provence en het oostelijk gedeelte van de Languedoc-Roussillon, tussen de plaatsen Nîmes en Arles. Alcoholpercentage is 13,5%. Diep donker magenta tot paars in het glas. Perendrups en framboos ruik ik op de stille spiegel, na het walsen komt er een stalluchtje en iets licht kruidigs bij. Mini-zoetje in de aanzet, heel fruitig verder. Ook een beetje scherp, ik vermoed dat de syrah druif onderdeel uitmaakt van de door mij aangenomen blend. Kruidigheid komt ook in de smaak terug. Gemiddelde tannines, 3 op een schaal van 5. Bittertje in de finale die nog best lang te noemen is. Deze wijn heeft niet persé een gerecht nodig wat mij betreft, maar kan dat zeker wel aan. Het is een kruidige, krachtige wijn met verfijnde fruitige elementen. Mooi in balans.