18 februari 2012

Verzoekje: Domaine Montlobre La Chapelle Vieilles Vignes 2008

Deze wijn kreeg ik van Peter met het verzoek om hem niet eerder dan november 2011 te openen. Hij kwam rechtstreeks van de wijnboer vandaan, eigen import dus. Alcoholpercentage is 14%. Druivenrassen zijn niet vermeld, ik rubriceer hem als blend, al proevende kreeg ik wel een idee over de gebruikte rassen en ook de herkomst is al een hint op zich. Het is namelijk een Vin de Pays d'Oc, een wijn uit de Languedoc dus en wel de oostelijke Languedoc, ietsje ten noord-westen van Montpellier. Bloedjeheet 's zomers en dat vertaalt zich in de wijn. Wijn van druiven zonder fenolische rijpheid zullen hier niet zo snel voorkomen tenzij de boer besluit ze te plukken voordat ze rijp zijn. Een hoog alcoholpercentage is het gevolg, alhoewel de 14% dan nog wel meevalt maar dat kan met het matige jaar 2008 te maken hebben. Dan nog, valt deze wijn mij 100% mee. Temeer daar ik wist dat Peter hem zelf al in november 2011 had geproefd en er niet bijster veel goeds over had te melden. Misschien dat die paar extra maanden geduld het waard was. Donkerrode kleur met een felrood randje in het glas. In het aroma iets groens: doperwten, tuinbonen, zelfs courgette en basilicum meen ik te ruiken. Nog niets te bespeuren van houtopvoeding. De eerste slok glijdt heel fris m'n mond in. Wat dropperigheid en de smaak van anijs is het eerste wat ik tegenkom. Gelijk is ook duidelijk dat deze zeker wel houtopvoeding heeft gehad, maar het ligt echt mooi op de achtergrond, mooi in de wijn verweven. Zuren blijven ver weg. De zwoele grenache druif voert duidelijk de boventoon en ik vermoed, gezien het scherpe kantje van een pepertje, dat er ook wel van syrah gebruik is gemaakt. Nu proef ik tabak en pure chocola en in de afdronk heel duidelijk rozemarijn; de smaak van garrigue. Ik hou op z'n tijd wel van dit type rode wijnen: vol, alcoholisch en laag in de zuren. Ik besef dat het na twee glazen heel vervelend kan worden, er zit te weinig spanning in, maar ik proef hem nu zonder door te slikken en dat kan ik best nog wel even volhouden, het is geen straf.

18.02.2012 Update: Na even Googelen kom ik er achter dat er merlot in de wijn zit aangevuld met cabernet sauvignon. Vergeet dus het verhaal hierboven betreffende grenache en syrah maar. Ik ben echt op het verkeerde been gezet. Neemt niet weg dat ik proef wat ik proef, dus voor wat betreft alle geur- en smaakindrukken zoals hierboven beschreven heb ik niets toe te voegen. Blijkt dat deze wijnboer van de merlot druif dus ook een zwoele wijn kan maken compleet in de stijl van de Languedoc.