02 januari 2012

Wijnacademie Vinologenopleiding: Les 8: Bordeaux

Vandaag mocht Xavier Kat van wijnkoperij Okhuysen de complete middagsessie wijden aan de Bordeaux. Waar andere docenten nog wel eens meerdere streken, soms meerdere landen, soms zelfs een compleet werelddeel tegelijk moeten behandelen, was er voor de Bordeaux maar liefst een half dagdeel ingeruimd. De vaste lezers van mijn blog weten dat ik er nog steeds niet zo veel aan vind: Bordeaux wijnen. Dat was dan ook de eerste vraag van Xavier en ik was zo'n beetje de enige die mijn hand opstak. En ik zat nog op de eerste rij ook! Het voelde een
beetje alsof ik bij Youp van 't Hek als enige de vraag "wie drinkt hier wel eens Buckler?" met "ja" had beantwoord. Gelukkig maakte ik gaandeweg de les wel enige slimme opmerkingen dus Xavier ontzag me een beetje. Als verdediging voerde ik aan dat ik alleen nog maar goedkope Bordeaux' heb geproefd. Het budget voor de wijnen van een les aan de Wijnacademie laat echter niet toe dat men twee klassen van in totaal 150 studenten een top Bordeaux kan laten proeven, dus ook nu werden er "budget-Bordeaux'" geschonken. Neemt niet weg dat daar kwalitatief goede wijnen tussen kunnen zitten, maar dan is er nog steeds die Bordeaux-stijl waar je niet omheen kunt en waar je van houdt of niet; ik dus niet. Ook deze les van Xavier kon me niet op andere gedachten brengen. De fotoreportage die Xavier liet zien van beroemde Châteaux uit de Bordeaux was wel heel sfeervol en bracht me in ieder geval wel in een goede stemming. Op het eind van de les was er nog een variant op het spelletje "petje op, petje af" met vragen over een Bordeaux die op dat moment in het glas zat. Bij de eerste vraag "linker- of rechteroever?" ging ik al gelijk de mist in. De winnares van vandaag, vorige les was het ook al een dame, bleef als enige over en won een exemplaar van deze wijn uit 1996. Dat het vandaag meer geluk dan wijsheid was maakt natuurlijk weinig uit, maar de vorige winnares wist zelfs de correcte complete naam van de wijn te vermelden! Xavier wist in ieder geval iedereen tot het eind te boeien en dat lag meer aan hemzelf en zijn wijze van vertellen dan aan de lesstof. Niet dat de Bordeaux geen interessante theorie is, begrijp me niet verkeerd, maar ja... die wijnen, hè. Maar ik blijf stug volhouden hoor! Ik heb onlangs weer 12 flessen gekocht die in het boekje "de Bordeaux op z'n best" werden aanbevolen. Zou er daar dan misschien eentje tussen zitten...?