26 januari 2012

Torres Viñasol 2010 DO Catalunya

Alcoholpercentage 11,5% prijs €5,94 bij de MAKRO. Momenteel ben ik aan het studeren voor de komende les op de Wijnacademie: Spanje. En met studeren bedoel ik uiteraard "wijnen proeven" ;-). Het maakt het lezen en in je opnemen van de theorie des te leuker vind ik. Zo leer ik dat wijngigant Torres veel voor de Spaanse wijnindustrie betekent, of de kleinere bodegas (wijnhuizen) daar nu blij mee zijn of niet. Zo zie ik ook dat ik nog heel veel inheemse druivenrassen heb te gaan van Spanje wil ik van elke druif een mono-cépage wijn proeven. Vandaag in ieder geval de parellada. Veel gebruikt in combinatie met de xarel-lo en macabeo (viura) in de DO Catalunya om Cava mee te produceren. Als mono-cépage is hij qua kleur redelijk intens goud-geel in het glas. Op de stille spiegel heeft hij wat noterigs. Na het walsen komt er behoorlijk wat los: citrus, iets grassigs, iets floraals en iets mineraligs. In de aanzet is hij licht zoet, gelijk gevolgd door een hoog zuur. Hij is mondwaterend, tegelijkertijd mondvullend, smaken van perzik, citroen en grapefruit, inclusief een mini-bittertje. Er zit een mooie balans in de wijn, wel goed koud serveren anders lijkt hij de mollige kant op te gaan.