06 januari 2012

Le Chemin du Pigeonnier Bourgueil AOC 2010 Selection Complices de Loire

Ik blijf nog even in de Loire vandaag en op het etiket van de fles van vandaag staat te lezen dat voor deze wijn 100% cabernet franc druiven zijn gebruikt. Deze heb ik ook weer in Frankrijk gekocht bij de E.LeClerc voor €5,05 alcoholpercentage 13%. Mooi jeugdig paars in het glas. Fruitig in de neus, gelijk al spatten de kersen me tegemoet. Potloodslijpsel blijft in het aroma achterwege dit keer. Wat ik wel nog ruik is een beetje speculaas en ook hier weer dat boerse. Tannines slaan bij de eerste slok ook hier weer gelijk toe, ik denk voor dit druivenras typerend, hier zelfs de volle 5 punten op de schaal van 5. Het drogende effect valt echter nog wel mee. Het zijn ronde, rijpe tannines. Het aanwezige fruit zijn weer de pruimen en kersen, ook weer van het rijpe type. Oogstjaar 2010 is in mijn beleving wel een goed jaar in de Loire, althans voor de Saumur-Champigny en de Bourgeuil. Twee jaartjes opleg kunnen ze nog zeker wel hebben. Van de drie Loire wijnen die ik nu op rij heb geproefd, vind ik deze laatste de mooiste. Goed in balans en mooie smaken, maar ook hier geldt weer: het is zeker geen allemansvriend.