25 januari 2012

Kim Crawford Marlborough Sauvignon Blanc 2011

Deze sample was nog over van de New Zealand Wine Fair van 14 november 2011. Op de markt gezet door één van de grootste wijnproducenten van Nieuw Zeeland: Constellation. Prijs in de detailhandel ongeveer €10,- alcoholpercentage 13%. Even lijkt het alsof er water in het glas zit, zo licht is hij. Een hele lichte kleur geel met een evenzo lichte groene zweem. In de neus ruik ik citrus en een lichte mineraliteit. Pas na iets opwarmen komt die bekende buxus geur opzetten, maar lang niet zo stuivend als ik gewend ben van deze druif. Bij de eerste slok valt meteen het zeer hoge zuur op. Smaken van citroen en groene appel. Wanneer je hem iets langer in de mond houdt, minimaal 6 seconden, en de wijn dus opwarmt, komt ook in de smaak de buxus door, iets grassigs, mineraliteit. Pas lang nadat ik hem doorslik lijkt het alsof er zich nog een zoetje presenteert, maar ik moet hem met m'n tong van m'n tanden afschrapen om hem te kunnen proeven. Het heeft iets dropperigs. Sterker nog, het zijn de Venco zwart-witjes die ik proef. Da's voor het eerst dat ik dat in een witte wijn ervaar. Die smaak, plus misschien het vrij hoge alcoholpercentage, zijn de enige aanwijzingen dat de wijn wel eens uit de Nieuwe Wereld zou kunnen komen, wat die dus ook doet. Maar wanneer je onder tijdsdruk staat zou je deze gemakkelijk voor een Sancerre kunnen houden. Hij is zeer zuiver en erg elegant. Een lekkere doordrinker.