11 januari 2012

Château Hostens-Picant Sainte-Foy Bordeaux AOC 2005

#Twitterproeverij. Woensdag 11 januari 2012 om 20:00 uur. Live twitterverslag met als thema: 2005. Een hele brede invulling is dus mogelijk zolang de wijn maar uit oogstjaar 2005 komt. Een topjaar in de Bordeaux en dat is wat ik vanavond dan ook opentrek. Tweets:

#Misschien te kort, maar slechts een kwartier geleden gekaraffeerd: Château Hostens-Picant Sainte-Foy Bordeaux AOC 2005. #Bij de Sligro vandaan voor €10,65 alcoholpercentage 14,5% maar liefst. #Een blend van de druivenrassen merlot 70%, cabernet franc 20% en cabernet sauvignon 10%. #Komt uit het uiterste puntje van de Entre-Deux-Mers en ligt 25 km ten westen van de stad Bergerac. #Op de stille spiegel meteen het gebruik van houten vaten merkbaar, maar mooi naar vanilletonen omgezet. #Eventjes walsen: de houttoon verdwijnt en integreert in de wijn. #Wat overblijft is iets boers maar ook de geur van een naaldbomenbos... da's apart! Eerste keer dat ik dat ruik in een wijn. #M'n eerste slok. Fris mondgevoel, houtopvoeding merkbaar maar niet overheersend. Moet nog langer openstaan denk ik zo. #Ongetwijfeld mede dankzij de 70% merlot voelt deze wat minder hard aan dan een "typische" Bordeaux'. #Nu komt er in de neus ook iets van eucalyptus door, iets wat ik altijd "stophoest" noem. #Het hout is nu vrijwel nergens meer te bekennen, mooi vind ik dat: die ontwikkeling in het glas. #Tannines 3 op een schaal van 5, redelijk aanwezige zuren nog, drogend in de mond. Ik ga proberen het fruit te ontdekken. #Jaja, zowaar zondoorstoofde pruimen, overrijpe kersen en bramen. Het zal toch niet waar zijn zeker! #Volgens mij zit ik hier m'n eerste Bordeaux te proeven die ik te pruimen vind! En dat allemaal LIVE nog wel! #Tannines stel ik één standje omhoog naar 4 op 5. Begint nu redelijk stroef op de tanden te worden. #Op aanraden van "Bordeaux op z'n best" dit exemplaar gekocht. Ben er zeer tevreden over. #Ontwikkeling, diepgang, fruit, bewaarpotentieel (hij kan best nog even blijven liggen). Ik hou het hierbij, ga nog even slikken... #Twexit.