08 december 2011

Weingut Hofmann Rheinhessen Appenheimer Grüner Silvaner -S- 2010

Tussen al dat Bordeaux geweld eventjes een witte wijn tussendoor die ik met plezier doorslik. Wederom een wijn van Grundel Wine & More waar deze fles €17,80 kost. Eigenlijk had Wouter een andere wijn voor mij in gedachten, maar stuurde per ongeluk dit exemplaar op. Mij hoor je niet klagen! Was ik op de Wijnacademie al helemaal lyrisch over een crémant de Bourgogne uit 2006 die dankzij autolyse (het afsterven van nog aanwezige gistcellen op de fles) naar toast rook en smaakte, zo komt deze geur en smaak, zij het in iets mindere mate, ook in deze wijn voor. Mij heb je er mee! Daarnaast nog wat grassigs, iets mineraligs, honing en ananas in de neus. Het lijkt in eerste instantie een beetje op een riesling. Heerlijk hoog in het zuur, mijn mond begint meteen te wateren, uitstekend geschikt als aperitief. Citrus en ook weer die honing in de smaak. Prachtige balans tussen zoet en zuur. Ondanks het alcoholpercentage van slechts 12,5% sta ik na twee glazen al bijna op m'n kop, terwijl ik er ook nog eens bij eet: kip tikka masala. Het gerecht is nèt iets te kruidig voor de wijn, beter om hier een gewurztraminer bij te schenken. Maar de wijn "an sich" staat als een huis. En dan is-ie misschien nog wel te vroeg geopend. Laat hem een jaartje of drie, vier liggen, en ik denk dat hij dan helemaal je glas uitspat! Ja, ik weet; het is wit en die moet je doorgaans jong drinken, maar sommige witte wijnen kun je echt wat langer bewaren. Ze krijgen daarmee net iets meer diepgang. Deze kan het hebben. Wat een heerlijkheid!