11 december 2011

Verzoekje: Claudio Filadi Barbera d'Asti 2010

Claudio Filadi is een tandarts uit de omgeving van Asti, die naast het verhuren van appartementen voor vakantieperiodes, ook nog hobby-wijnboer is. Een verblijf bij deze man kan niet voorbijgaan zonder dat je zijn wijn hebt geproefd natuurlijk. Ik ben er zelf niet geweest, maar mijn familie wel en die nam een fles voor me mee. Aan etiketten doet hij niet, vandaar de wat maagdelijk uitziende fles. Alcoholpercentage geen idee, gebruikt druivenras de barbera. Dieprood tot paars in het glas. Nog voor het walsen komt een enorm fruitig aroma me tegemoet. Kersen en zwarte pruimen. Na het walsen komen daar een beetje krenten bij, leer en een klein beetje pure chocola. Hij glijdt fris m'n mond binnen, munt, eucalyptus. Heel duidelijk ook die zwarte pruimen. Tannines zijn erg laag, hij is wel redelijk drogend in de mond. De kruidigheid van rozemarijn komt er nu ook bij met een redelijk sterk bitter in de finale, maar niet te overheersend. De lengte van de afdronk scoort een 2 op een schaal van 5 in de slokpijp, maar in de mondholte een 4. Houtopvoeding heeft hij niet gehad, hij is puur op het fruit gemaakt. En dat doet deze "amateur" erg goed. Het alcoholpercentage schat ik zo rond de 12,5%. Een kruidige, volle wijn die bol staat van het zondoorstoofde fruit, maar toch enorm fris is. Hulde aan Claudio!