13 december 2011

Verzoekje: Cellier Beau-Soleil Côtes du Rhône AOC 2009

De 2008 editie van deze wijn had ik al eerder besproken met de kennis van toen. Naar aanleiding van een reactie van een lezer ga ik deze 2009 editie ook eens proberen. Ik ben benieuwd of hij overeind blijft met alle proefervaring en theoretische kennis die ik inmiddels erbij heb vergaard. Ik schreef destijds dat één van de gebruikte druivenrassen de petite syrah was, oftewel de durif druif. Ik betwijfel nu echter of deze hiermee werd bedoeld. Officieel zou hij dan als "petite sirah" geschreven moeten worden en de durif is ook geen druivenras dat is toegestaan in een Rhône AOC wijn. Ik hou het dus voor nu maar even op de rassen grenache, cinsault en syrah (ondanks dat er ook nu weer petite syrah op het etiket staat), ook nu de blendverhouding niet vermeld. Het percentage alcohol is een halve procent gestegen naar 13% en de prijs is een dubbeltje gedaald naar €2,29. Helder robijnrood met een paarse rand. Primaire neus, veel fruit, kersen. Beetje frisheid ook, stophoest, eucalyptus. Na het walsen komt er een animaal stinkertje bij, een leertoon. Een beetje aan de lichte kant glijdt hij m'n mond binnen. Ik ken de meeste Côtes du Rhônes inmiddels als redelijk stevig, dat is deze zeker niet. Hij is wat lichtvoetiger, lekker fris. Kruidigheid in de vorm van rozemarijn komt er nu bij. Kersen en zwarte pruimen zijn de aanwezige fruitsmaken. In de afdronk, die een 3 krijgt op een schaal van 5, zit een beetje droppigheid. Wederom kan ik er helemaal niets verkeerds aan ontdekken behalve dan dat-ie belachelijk goedkoop is met een enorm hoge prijs-pret-verhouding tot gevolg!