25 december 2011

Parxet Cuvée 21 Cava Brut

Nog een paar dagen tot Oud en Nieuw dus ik bespreek nog even deze Cava. Alcoholpercentage 11,5%, gebruikte druivenrassen macabeo, parellada en de pansa blanca, blendverhouding onbekend. Dit is een volle, romige Cava, zonder in te boeten aan frisheid. Hoge zuren zijn aanwezig wat resulteert in het activeren van je speekselklieren wat weer uitermate bevorderend is voor je "appetite", oftewel; je krijgt er trek van, ik zeg bewust "trek", want honger hoeven we niet te lijden. En dat maakt hem bij uitstek geschikt als "appetizer" oftewel aperitief. Maar vele bubbel-liefhebbers zullen het met me eens zijn dat sprankelwijnen waar dan ook en op elk moment geschikt zijn om te openen. Niet nodig om te wachten tot een feestelijke gelegenheid, het wordt vanzelf een feestje wanneer je er eentje proeft. De kurk kwam mooi in zijn "champignon-stand" terug wat voor mij een indicatie is dat het in ieder geval geen winkeldochter betreft. Het aroma van gele appel en bospaddestoelen en in de smaak iets noterigs, gevolgd door het mooie hoge zuur waar ik het al over had. Een zeer smakelijk en betaalbaar alternatief voor Champagne.