07 december 2011

La Tulipe de la Garde Prestige Bordeaux AOP 2009

AH €6,99 alcoholpercentage 13,5% "merlot" staat er pontificaal op het etiket maar dat zit er voor 82% in, de rest is aangevuld met cabernet sauvignon. Eens kijken of Ilja Gort mijn avond nog goed kan maken. Magenta kleur in het glas. Het eerste wat opvalt is de zoete geur van perendrups, iets wat ik bij de Slurp!-wijn van Ilja ook al tegenkwam. Die perendrups komen ook in de smaak gelijk terug. Zoet in de aanzet, bittertje in de afdronk. Tot zover verschilt ook deze beschrijving niet veel van de Tulipe van 2008 die ik al eerder heb besproken. De smaak van druiven en kersen mis ik nu toch echter. Tannines zijn ook sterker aanwezig in deze 2009. Hij hoeft ook persé nog niet open, 2 à 3 jaren opleg kan deze wel hebben, misschien nog wel langer. Ik moet wel zeggen dat Ilja a-typische wijnen maakt voor de Bordeaux. Zou het een truukje zijn? Zijn Slurp!-wijn van druiven uit de Languedoc lijkt er wel verdacht veel op. Mag macération carbonique worden toegepast op wijnen uit de Bordeaux? Ik stel de vraag op Twitter en krijg daar een paar resolute "NEE's" gereplied. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de smaak van zijn wijnen erg lijkt op die van de Beaujolais Nouveau die ik dit jaar opentrok. Of zou hij thermo-vinificatie toepassen? Hoe dan ook, van de drie Bordeaux' die ik vanavond opentrok, is dit de enige waarvan ik de slokjes ook daadwerkelijk doorslik.

09.12.2011 Update: Voor de zekerheid had ik Ilja nog even gevraagd naar zijn methode, maar hij verzekert me dat macération carbonique niet gehanteerd wordt. Wel een strenge selectie op de druiven en een goede wijnmaker (Michel Rolland) die niet bang is om het stof te blazen van de vastgeroeste tradities in Bordeaux. Voor de wijn die ik hierboven heb besproken worden barriques van Frans eiken gebruikt, maar niet te lang zodat het fruit in balans blijft met het hout en de vanilletonen mooi versmolten zijn.