25 november 2011

La Croix Pardillac Madiran AOC 2009

Eindelijk weer eens een wijn met ballen! Had ik onlangs nog een Argentijn van 100% tannat geproefd die redelijk mild was, heb ik nu toch een serieus stevige wijn te pakken die geblend is uit 73% tannat, 18% cabernet franc en 9% cabernet sauvignon. Voor slechts €3,95 uit Frankrijk bij de Super-U, alcoholpercentage 13,5%. Het lijkt uit een scene van Dexter te komen, maar de woorden bloedrood, jodium en kindermoord ga ik gebruiken. Bloedrood met een magenta randje betreft de kleur. Jodium is het aroma op de stille spiegel maar na het walsen krijg ik een jeugdig, fruitig, fris aroma door met duidelijke tonen van framboos. Hij is enorm tannineus, ik verwacht niet anders bij tannat, en zit erg hoog in z'n zuren. Kindermoord heet het wanneer je een wijn opent die nog vele jaren langer bewaard had kunnen worden, dat is mijns inziens hier het geval. Toch vind ik hem al smakelijk en met mij ook de jury van het "concours des vins du sud-ouest" waar hij in 2011 te Toulouse een gouden medaille in ontvangst mocht nemen. De cabernet franc is verantwoordelijk voor de smaak van potloodschaafsel, later komt er nog overrijpe kers en wat krentensmaak door, maar framboos is op dit moment de hoofdsmaak. M'n speekselklieren moeten vol aan de bak en hij is redelijk branderig. En toch gaat de fles helemaal leeg (met z'n tweeën) en heb ik een glimlach op m'n gezicht van oor tot oor. Dit is weer zo'n heerlijk tegenstrijdige wijn: stevig en toch fruitig. En op z'n tijd hou ik ook wel van die hoge tannines.