08 november 2011

Junge Winzer Baden Spätburgunder 2009 trocken

Voor €7,99 bij de LIDL, zit echter niet in het standaard assortiment, alcoholpercentage 13,5%. Ik heb al vaker meegemaakt dat de wijnen van de LIDL buiten het standaard assortiment van zeer goede kwaliteit zijn. Eens even kijken of dat met deze ook het geval is. Even schrok ik van de kleur, het leek wel een donkere rosé! Heel lichtrood en ontzettend helder van kleur is hij. Het zeer herkenbare aroma van Duitse spätburgunders. Beetje stallucht, aardbei en ik meen alweer te kunnen ruiken dat er een heerlijk bitter aan gaat komen. Licht zoete aanzet, piepklein tinteltje rond de tong, aardbei maar slechts licht geconcentreerd, het bitter is er inderdaad en behoorlijk ook. Tannines nauwelijks aanwezig, vrij hoge zuren. Waterige indruk en vrij korte afdronk, het bitter blijft wel lang rond de tong hangen. En toch vind ik het een machtig interessante wijn. Om echt lekker te zijn had deze veel meer concentratie moeten hebben, maar ik denk dat deze in combinatie met een lichte maaltijd beter tot zijn recht komt. Misschien een mooie schnitzel met een lekkere roomsaus.