30 november 2011

Château Macquin Saint-Georges Saint-Émilion 2008

De eerstvolgende les op de Wijnacademie zal over de Bordeaux gaan, niet mijn favoriete wijn. Daarom ga ik me tot die tijd daar in proeftechnisch opzicht even in verdiepen. Niet dat ik klassiekers zal gaan opentrekken want daar heb ik de centjes niet voor. Tot een eurootje of twintig vind ik genoeg voor een fles. Vandaag eentje van de Gall & Gall, prijs €7,99 alcoholpercentage 13%, klassieke Bordeaux druivenrassen merlot 80%, cabernet sauvignon 10% en cabernet franc 10%. Donkerrode kleur, vlak aroma, houtopvoeding merkbaar in de neus. In de smaak rode bessen, vrij hoge zuurgraad en een bitter in de afdronk. In het tweede glas zitten wat meer animale tonen in de neus, voornamelijk leer. Ik constateer in ieder geval een beetje ontwikkeling want ook de smaak verandert. Hoewel het bitter te dominant is komen er nu toch meer fruitige tonen opzetten, maar balans is nog ver te zoeken. Nee, ook deze wijn heeft mijn mening niet kunnen veranderen.