24 november 2011

Château de Juliénas Cuvée Tradition Juliénas 2008

Een mooie uitspraak die ik eens hoorde op de Wijnacademie: "een slechte wijnboer maakt misschien hooguit een acceptabele wijn in een topjaar, maar een goede wijnboer kan ook in een slecht jaar een goede wijn maken". In de Beaujolais stond 2008 niet te boek als een topjaar maar Thierry Condemine van Château de Juliénas heeft er toch een mooie cru in weten te maken, destijds nog ondersteund door vader François. Mijn exemplaar kreeg ik van Oeds van Terra Vina nadat hij mijn blog had gelezen over een tegenvallende cru uit het topjaar 2009. Alcoholpercentage 13%. Helder robijnrood in het glas met een tint in de rand die toch al iets van ouderdom prijsgeeft. Een ingetogen aroma van toch weer die speculaas en peperkoek die ik ook ontwaarde in de Beaujolais Nouveau van vorige week, maar nu een stuk subtieler. Schenktemperatuur is zo'n 15°, precies goed. Wat in eerste instantie opvalt zijn de zuren, die zijn redelijk aanwezig, maar niet overmatig. De balans is prima in orde. De wijn heeft houtopvoeding gehad, maar je moet het met een vergrootglas zoeken, zo goed is het geïntegreerd in de wijn. Het is voornamelijk rood fruit wat domineert, rode bessen, aardbei, framboos. Tannines zijn heel licht, nauwelijks aanslag op m'n tanden, de wijn is wel drogend echter en m'n speekselklieren zijn weer eens flink aan het werk. Als dat het geval is, weet ik al dat ik het woord "sappig" ergens in een zin ga gebruiken, want dat is deze wijn. Naast een prachtige constante kwaliteit zit er ook nog een bepaalde spanning in en daarmee een hoog doordrinkgehalte. Complex is hij zeker niet, wat er in zit proef je meteen. Hij kan gerust zonder spijs worden gedronken, zoals ik nu doe, maar hij is ook zeker inzetbaar bij een maaltijd. Ik denk aan een hazerugfilet of eend. Er moet in het vlees een licht zoetje zitten, misschien met een speculaascrumble eroverheen. Zo'n gerecht kreeg ik onlangs in het La Rive Restaurant in het Amstel hotel. De cru du Beaujolais van vanavond zou daar goed bij hebben gepast. De wijn staat nu al een paar uurtjes open, ontwikkelen doet hij niet meer, maar hij wordt wel steeds lekkerder.