26 november 2011

Azul Portugal Douro DOC Reserva 2007

Úw Topslijter €8,95 alcoholpercentage 14,5%. Blend van de druivenrassen touriga nacional, tinta roriz, en tinta barroca, verhoudingen niet vermeld. Op de stille spiegel een houttoon die ik nog het best kan omschrijven als "geïntegreerd hout". In totaal 6 maanden hout heeft deze wijn gehad, deels Frans, deels Amerikaans eiken. Ik heb het idee dat ik deze fles precies op het goede moment open. Donker paarse kleur in het glas, eventjes laten ademen en dan komt de overrijpe geur van kersen en ook die van pruimen en krenten door. Fris glijdt hij mijn mond binnen waar hij volledig, zo niet meer, voldoet aan mijn verwachting. Alles wat ik ruik zit ook in de smaak, zo heb ik de wijn het liefst. Voldoende aanwezige zuren nog, gemiddelde tannines, met z'n hoge alcoholpercentage redelijk branderig op m'n tandvlees en zoals verwacht; milde vanille-toon van het hout, maar mooi verstopt achter het fruit. Na tien minuten komt er wat kruidigheid door in de vorm van rozemarijn en laurier. Nog eens tien minuten later en de frisse geur van stophoest komt erbij. Voor dat geld dus ook nog redelijk wat complexiteit! Ik geloof dat ik een fan aan het worden ben van Portugees rood. Prachtige wijn!