29 oktober 2011

Restaurant op herhaling: Zott

Restaurant Zott was de aanleiding waarom ik überhaupt restaurant reviews ben gaan doen. Mijn eerste ervaring in dit restaurant was zo goed bevallen, dat ik die wilde delen. Geregeld en graag komen wij dan ook terug in dit restaurant. Vandaag was de speciale gelegenheid het jubileum van de dag, 29 oktober, dat mijn vrouw en ik elkaar de liefde verklaarden. Drie jaar later op 29 augustus legden we dat officieel ook nog eens voor de wet vast. Onlangs zag ik via Twitter (@restaurantzott) dat ze ook nog eens het menu hadden vernieuwd en het water liep me toen al in de mond. De nieuwe gastvrouw heeft er goed aan gedaan deze vorm van social media te omarmen (had ik haar ingefluisterd toen ze nog bij Restaurant Coco Pazzo werkte...) Als aperitief kreeg ik een blend van Prosecco en Licor 43. De Licor 43 heb ik overigens nog nooit gedronken en dit werd dus mijn eerste ervaring hiermee. Puur schijnt het nogal een hit te zijn! Een likeur waar maar liefst 43 verschillende kruiden in verwerkt zijn, de receptuur is een goed bewaard geheim. In deze mix kwam de kruidigheid ook al door; samen met de bubbels en de smaak van de Prosecco bleken het vooral de smaken van caramel en kokos die de frisse boventoon voerden. Geslaagde mix! Vandaag besloot ik me nu eens niet te laten verrassen en koos à la carte de gerechten, alsmede de wijn uit. Voorgerecht, tussengerecht en hoofdgerecht bestonden in mijn geval allemaal uit vlees en ik koos één rode wijn uit voor bij alle gerechten. Het werd de Cascina Baricchi Langhe Nebbiolo. Als de wijn-spijs combinatie dus niet klopt, heb ik dat puur aan mezelf te danken. De wijn was heerlijk en stond als een huis, los van het feit of ze bij de gerechten paste.

Als voorgerecht ging ik voor de marbré van wildzwijn en eendenlever, gedroogde rookworst van het wildzwijn met een schuim van spliterwten. Ja, heeft u hem? Begint u ook al te watertanden? Nou, ik wel toen ik het las. Het tussengerecht bestond uit filet van wilde duif met eendenlever en een ravioli met cacao. Hierbij werkte de wijn subliem, een 1+1=3 combinatie. Als hoofdgerecht nam ik iets buiten de kaart om: tournedos van het wildzwijn met wortels, een stoofpeertje, gebakken cantharellen en risotto. Onnodig om te vermelden dat ik op deze avond meervoudige culinaire orgasmes onderging! En mijn vrouw onderging wederom de gêne van mijn zacht gekreun. Om af te sluiten een heerlijk nagerecht: huisgemaakte tiramisu met een schuim van mandarijnen, ijs van koffie. De dessertwijn was wederom een mix, dit keer één van moscato d'Asti en Eiswein. Heerlijke smaken van ananas, honing, grapefruit, groene appel, peer en meloen. De balans tussen de bubbels en de stille wijn, tussen zoet en zuur was perfect. Waarom staat Zott nog niet in de top zoveel van Lekker?!