16 oktober 2011

Proeverij: Klassiek Europa

In het Palace Hotel te Noordwijk vond deze proeverij plaats tijdens weer een zonovergoten mooie herfstdag. Misschien dat het daarom qua bezoekersaantal in mijn ogen een beetje tegenviel ondanks dat er veel en mooie wijnen te proeven waren en er ook hele interessante masterclasses werden gegeven. Aan twee daarvan nam ik deel. Groupe LFE verzorgde de eerste. De wijnen van Tariquet stonden op het programma en tekst en uitleg kregen we van wijnboer Armin Grassa. Al eerder had ik hiervan de chardonnay beschreven op wijn-blog. Deze was nu ook weer van de partij, naast nog een vijftal andere witte wijnen.
Opmerkelijk was de Coté Tariquet. Aanvankelijk was deze wijn een foutje. Iemand had per ongeluk sauvignon blanc en chardonnay druiven bij elkaar gestopt en deze werden samen geperst en vergist. Het resultaat werd echter heel verrassend. De fout werd echter niet meer gemaakt de jaren daarop volgend, maar op een gegeven moment besloot men om de blend nogmaals te produceren, nu echter op een gecontroleerde manier. Fifty-fifty voor wat betreft de blendverhouding wat resulteert in een volle, romige witte wijn met voldoende zuren. Alle wijngaarden van de familie Grassa zijn eigen bezit, druiven worden machinaal geoogst en de wijnen worden allemaal reductief, de tegenhanger van oxidatief, vervaardigd, dus zo min mogelijk in contact met zuurstof. Dit om de natuurlijke smaak van de druif alsmede de zuren zoveel mogelijk te behouden. Ook werkt men hier met zo laag mogelijke temperaturen voor hetzelfde effect. Daarom oogst men machinaal, dat gaat sneller, en vindt tijdens de pluk in de wijngaard al koeling van de trossen plaats met droogijs. Ook het vermelden waard was de Dernières Grives, een dessertwijn van 100% petit manseng, waarvoor de druiven zo laat mogelijk worden geplukt, maar nog voordat pourriture noble (edele rot) kan inzetten. Op die manier houden ze het maximale suikergehalte in de druif wat tot uitdrukking komt in deze heerlijke wijn. Een mooie serie wijnen met dito prijsjes, want die zijn uiterst betaalbaar. Een producent die er ook bewust voor kiest niet in de schappen van een supermarkt te willen staan. Liever honderd kleine klanten dan drie hele grote, waardoor je risicospreiding uiteraard een stuk hoger ligt. Met een export naar in totaal 53 landen zit dat laatste volgens mij wel goed.

Na deze masterclass begaf ik me weer in de zaal om het één en ander te proeven. Naast veel medestudenten van de Wijnacademie, zag ik ook Robert Handjes,
één van de leraren aan de Wijnacademie, aan het werk, en ja hoor, daar zijn ze weer: wijnhandel van Ouwerkerk uit Arkel was ook weer van de partij. Klinkende namen als Condrieu, Cornas, Côte Rôtie, Crozes-Hermitage en Saint-Joseph konden hier worden geproefd. Ook mooi waren de wijnen onder andere bij Aude-Vin en bij WijnDijck. WijnDijck had enkele mooie cru's du Beaujolais liggen.

Een gebied wat mag rekenen op een steeds groeiende populariteit, ook bij mijzelf. Donderdag 20 oktober om 20:00 uur is er trouwens een twitterproeverij met als thema Fleurie. Meedoen? Trek een Fleurie open op dat tijdstip en tweet wat je ziet, ruikt, proeft en vergeet niet om de hashtag #twitterproeverij in elke tweet te noteren. Bij WijnDijck hebben ze overigens maar liefst vijf Fleurie's in het assortiment. Eentje daarvan is de Domaine de la Grand'Cour climat "Champagne".

Verrassend dat tegen deze naam nog geen gerechtelijke stappen zijn ondernomen door een bepaalde wijnstreek wiens naam ik niet durf te noemen. Voor je het weet moet ik een "fee" betalen elke keer dat ik dat woord noem. Later die dag volgde ik nog een masterclass waar ik even een aparte blog van maak en de masterclass van Sauter-wijnen ga ik morgen nog apart bezoeken en daarover later ook nog een apart verslag. En dan zeggen ze dat Nederlanders het minst druk zijn van alle Europeanen! Ik zelf merk er weinig van. Niet dat ik klaag hoor, want ik ben nu eindelijk druk in een gebied waar ik op dit moment tevens mijn enthousiasme en energie vandaan haal: WIJN!