06 oktober 2011

Lagunilla DOCa Rioja Crianza 2007

Ik had tot op heden altijd m'n bedenkingen bij Rioja. Vaak een bak hout waar je splinters van in je tong krijgt en indrukken van fruit worden weggemept voordat ze je smaakpapillen kunnen bereiken. Hoe anders is dat met deze Lagunilla Rioja Crianza. Bij de C1000 gekocht voor slechts €6,99 alcoholpercentage 13,5% druivenrassen tempranillo 80%, grenache 20%. Heldere robijnrode kleur. Bij de stille spiegel uiteraard de geur van hout, maar na het walsen is deze verdwenen. Nu komt het aroma van rijp rood fruit omhoog, aardbei, kers en rode bessen. Het hout blijkt zeer mooi geïntegreerd te zijn in de wijn en is alleen merkbaar door de vanilletoon welke alleszins acceptabel is. Hij zit redelijk hoog in het zuur, de smaak van rode bessen is hier evident. Hij is laag in de tannines, hij is fris, stophoest zit er weer eens in, ook de smaak van de malolactische gisting proef ik. Het is een doordrinkwijn. Niet alleen getuige het feit dat ik in m'n eentje de fles ledig op één avond, maar omdat hij nog een behoorlijke complexiteit heeft waardoor hij gewoon uitnodigt om het volgende glas in te schenken. Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld ben dat de fles nu al leeg is, terwijl ik verwacht dat hij nog veel meer te bieden heeft. Zijn balans is nu al goed, ik vind hem goed op dronk. Hooguit nog één à twee jaartjes laten liggen. Neem zelf eens de proef op de som: koop drie flessen, drink er eentje nu, eentje op 6 oktober 2012 en eentje op 6 oktober 2013. Maak notities elke keer dat je er één opentrekt en vergelijk ze jaarlijks met elkaar. Juist als "wijnamateur" is dat een hartstikke leuk experiment om 'ns een keertje aan mee te doen. Zo leer je dat wijn een dynamisch product is en dat de ontwikkeling ervan niet stopt zodra de kurk op de fles gaat. Ik denk dat ik ook eens tegen mijn natuur in ga en deze wijn nog een keer ga kopen. Zoals jullie weten proef ik eenzelfde wijn zelden meer dan eens, maar ik ga mijn eigen uitdaging aan en trek volgend jaar en het jaar daarop deze wijn nogmaals open!