19 oktober 2011

Kamsberg Bushvine Swartland Tinta Barocca 2009

Dirck III €5,29 alcoholpercentage 14%. Relatief gezien best een hoge prijs voor een wijn van deze slijterijketen die onlangs is uitgeroepen tot "beste slijterij van Nederland"! Gelijk is dan ook mijn verwachtingspatroon iets naar boven bijgesteld, maar voor deze wijn is dat onterecht. Op de stille spiegel ruik ik iets wat op houttoevoeging lijkt. Heel kruidig ook, overeenkomsten met pinotage en cinsault uit hetzelfde land zijn gelijk merkbaar. Is dit nu een bepaalde stijl van wijn maken, of proef ik telkens het typische Zuid-Afrikaanse klimaat terug in deze wijnen? Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat deze wijnen allemaal in hetzelfde laboratorium gemaakt worden. Dieprode tot paarse kleur. Na het walsen blijft de typische geur van sigarenkistjes de boventoon voeren. De eerste slok is peperig, kruidig, licht zoetje in de aanzet, branderig op het eind. Heel branderig zelfs, m'n tong tintelt ervan. Tannines zijn laag, hij is wel drogend in de mond. Als ik een fruit moet benoemen hou ik het op overrijpe kersen, van het ingekookte type. Nu komt er ook een behoorlijk bitter opzetten. Een penetrante champignon smaak ook. Hij is apart, vies kan ik hem niet noemen, maar zoals verwacht bij de eerste neus weer een voorbeeld van een typisch gemaakte Nieuwe Wereld wijn. Het heeft weer eens totaal niets met een terroirwijn van doen.