01 oktober 2011

Escudo Rojo 2008 Baron Philippe de Rothschild

Dit is een wijn die ik te vroeg heb geopend denk ik. Ik had hem zelf ook aangemerkt als "openen in 2013" maar wilde niet langer wachten. Binnenkort zit ik in sterrestaurant Vinkeles in Amsterdam en ik zag dat deze wijn daar de huiswijn is en al twee keer verkozen tot beste huiswijn in Nederland in de hoogste categorie. Deze fles openen zag ik dan ook als een stukje huiswerk. De verschillende smaken in deze wijn zijn echter nog niet volledig geïntegreerd. Ik proef ze los van elkaar, nog niet als een geheel. De twaalf maanden houtopvoeding in Frans eiken die deze blend heeft gehad, is ook totaal niet merkbaar. Het is nog één en al fruit wat ik proef, nog een beetje groene onrijpheid ook. Niet onrijpheid van de druiven zelf, die zijn immers na een strenge selectie met de hand geplukt, maar misschien van de steeltjes. Heldere, dieprode tot paarse kleur. In het aroma iets aards. Rood fruit, kers, maar eigenlijk voornamelijk gekneusde druiven is het wat ik proef. Een zacht mondgevoel, mini-zoetje, weinig tannines, weinig zuren ook, een klein bittertje. Op dit moment zal hij in deze vorm waarschijnlijk al best veel mensen aanspreken. De smaken zijn ingetogen, fris, fruitig. Een toegankelijke wijn zonder scherpe randjes. De gebruikte druivenrassen zijn cabernet sauvignon, carmenère, syrah en cabernet franc, verhoudingen niet vermeld. Alcoholpercentage 14%. Deze komt bij slijterij Traverse vandaan uit Utrecht voor €13,95. Ik heb echter het vermoeden dat deze wijn zich nog verder zal ontwikkelen en daarmee ook nog zal toenemen in complexiteit. Om dit zeker te weten zou je dus een doosje hiervan moeten kopen en er elk jaar een fles van opentrekken. Neemt niet weg dat de (potentiële) kwaliteit nu al te proeven is.