11 oktober 2011

Domaine Gayda Chemin de Moscou 2007

Dit is het paradepaardje van Domaine Gayda, hun topwijn. De 2008 editie heeft zojuist de award voor beste Franse IGP wijn gewonnen, ik bespreek nu de 2007 editie. Deze fles heb ik in 2010 gekocht voor €19,50 toen ik een bezoekje bracht aan Domaine Gayda. Ik proefde daar het complete assortiment wijnen en vond aanvankelijk bijna 20 euro voor een fles nog redelijk veel geld, maar hij was dan ook echt stukken beter dan de rest van het assortiment en is die prijs gewoon waard. Alcoholpercentage is een behoorlijke 14% en de blend bestaat uit de druivenrassen syrah 68%, grenache 24% en cinsault 8%. De syrah is duidelijk merkbaar in het scherpe pepertje. Deze komt van wijngaarden uit La Livinière, Latour de France, Calce en St Martin de Fenouillèdes, de grenache komt van wijngaarden uit Tautavel en La Livinière en de cinsault komt van wijngaarden uit La Livinière. De druiven zijn allemaal nauwgezet geselecteerd, met de hand geplukt en ontsteeld.

Na 14 dagen gisting zijn de syrah druiven 9 maanden op nieuw Frans eiken gerijpt en de grenache en cinsault 9 maanden in vaten van twee en drie jaar oud. Hierna werd de blend vervaardigd afkomstig uit de beste vaten waarna deze in z'n geheel nogmaals 12 maanden houtrijping kreeg. Hij is diep robijnrood, peperig en kruidig in de neus, branderig op de tong, best wel behoorlijk laag in de tannines. De houtopvoeding is middels een vanillesmaak merkbaar maar mooi in de wijn geïntegreerd. Er zijn ook best nog hoge zuren aanwezig, hij is fris, in eerste instantie proef ik rood fruit. Later ontdoet hij zichzelf van een laagje en komt het zondoorstoofde zwarte fruit naar voren alsmede wat chocola en opvallend is de smaak van rozemarijn. De afdronk is middellang. Na een uurtje in het glas blijft het bij die twee laagjes wat hem gemiddeld complex maakt. Ik vind het een zeer mooie wijn.