06 september 2011

Santa Julia Mendoza Bonarda 2009

Jumbo €4,29 alcoholpercentage 13%. De druif douce noire, in Argentinië bonarda genoemd, kan ik ook weer afstrepen op mijn quest om zoveel mogelijk verschillende monocépage wijnen te proeven. Duurzaam verbouwde druiven, staat er op het etiket. Of dat ook biologisch betekent is niet duidelijk; er zit in ieder geval geen droesem in de fles, wat ik tot nu toe nog elke keer ben tegengekomen bij biologische wijnen, dus ik vermoed van niet. Mooie, jonge magenta kleur in het glas. Primair aroma, smaak van rood, rijp fruit: kers, aardbei, braam. Ook iets van rabarber lijkt erin te zitten en de associatie met een appelboomgaard komt bij me op. Er zijn voldoende zuren aanwezig, hij heeft alleen een korte afdronk. Hij is lekker fris, lekker fruitig, maar niet heel bijzonder. Waarom drink ik dan toch bijna de hele fles leeg op één avond, zelfs zonder nare bijwerkingen de volgende ochtend? Omdat er voldoende spanning in zit en een goede balans.