13 september 2011

Ruffino Riserva Ducale 2006 Chianti Classico DOCG

#Twitterproeverij. Dinsdag 13 september 20:30 uur. Live twitterverslag met vanavond als thema Chianti Classico. Ik had er geen in m'n wijnkast liggen, dus deze heb ik speciaal voor vanavond gekocht bij de Makro voor €16,41 alcoholpercentage 13%. Hoofddruif is de sangiovese, minimaal 80% zit er daarvan in, aangevuld met cabernet sauvignon en merlot, precieze verhoudingen niet vermeld, ook niet op de site.

#In het glas en al twee uur in de karaf: Ruffino Riserva Ducale 2006 Chianti Classico DOCG. #Loop even naar een TL-balk. Kleur: donker robijn-rood met een randje die een heel klein beetje naar bruin neigt. #Mooi, karafferen deed hem goed. Nauwelijks hout waarneembaar, beetje vanille. #Hele frisse neus: stophoest, Fishermans Friend zelfs! Iets dropperigs ook. Lijkt wel een snoepwinkel! #Wauw, komt ook heel fris de mond binnen. Mooie temperatuur. Rood fruit, vooral kers. Weinig tannines. #Zeker geen bommetje. Blijft een beetje onderin de mond hangen. Korte afdronk. Zuren hadden iets hoger gemogen. #Die frisse eerste indruk blijkt eigenlijk gewoon een dunne en waterige smaak te zijn. Ik word hier niet warm van! #Ga na een aantal slokken uitspugen nu wel doorslikken; misschien dat de beleving dan anders is. #Zeker geen complexe wijn. Had er meer van verwacht voor die prijs. Zo zie je maar weer: de prijs zegt niet alles! #Nee, ook doorslikken voegt niets toe. Hooguit hoofdpijn, maar dat weet ik morgen pas. #Van deze Chianti Classico kan ik niet meer maken. Ga nog even door met drinken, maar de tweets hierover stoppen. #Twexit.