20 september 2011

Proefgroep regio Utrecht #1

Een belangrijk onderdeel van de vinologenopleiding is, jawel: wijnproeven... dûh. Niet alleen doen we dit tijdens de lessen, in onze eerste les hebben we in totaal zestien verschillende wijnen geproefd, de studenten worden ook nog geacht met elkaar proefgroepen te vormen. Dit gebeurt voor het gemak op basis van geografische ligging en het vormen van de groepen zelf ligt geheel bij de studenten. Op die eerste lesdag werd er dan ook flink gelobbyd, maar ook van tevoren waren er intensieve mailwisselingen. Uiteindelijk waren we erin geslaagd in ieder geval een datum vast te leggen voor onze eerste bijeenkomst.

De groep regio Utrecht bestaat nu uit zo'n vijftien man, maar gisteravond zaten we door uiteenlopende omstandigheden met z'n tienen bij elkaar. De gastheer van vanavond was Ernst en het thema dat hij had bedacht was: riesling. Wanneer ik in mijn rubrieken van wijn-blog even de riesling aanklik, zie ik dat ik er in totaal pas zes heb geproefd en dat waren absoluut geen typerende wijnen voor de riesling druif. De enige die me heeft kunnen bekoren was een halfdroge uit de Pfalz, voor een schamele €2,49 van de LIDL. Lekker, maar ook die toont absoluut niet de karakteristieken van de riesling druif. Na vanavond kan ik zeggen dat ik die nu zeker wel heb geproefd. Ernst legt de lat hoog voor de volgende organiserende studenten, want het was allemaal perfect verzorgd. Water, spuugbakken, glazen, maar ook stokbrood, kazen, noten, charcuterie en de wijnen natuurlijk. In totaal tien proefden we er.

- Weingut Wittman 100 Hügel Rheinhessen 2010
- Gattinger Federspiel Wachau 2008
- Müllen Kabinett trocken Trarbacher Hühnerberg Mosel 2009
- Tamar Ridge Kayena Vineyard Tasmanië 2007
- Staffelter Hof Alte Reben Spätlese trocken Mosel 2009
- Ansgar Clüsserath Steinreich Mosel 2008
- Geyerhof Goldberg Ersten Lagen Kremstal 2008
- Marc Kreydenweiss Andlau Elzas 2009
- Weingut Wittman Kirchspiel Grosse Gewächse Rheinhessen 2007
- Tamar Ridge Botrytis Tasmanië 2006

De druif was bekend, dus blind proeven en "wijntje raden" ging voor wat betreft het druivenras niet op, maar toch waren de flessen gehuld in jasjes van aluminiumfolie want we konden dan in ieder geval nog het land van herkomst en misschien zelfs de wijnstreek proberen te herleiden. Wat in mijn geval toch eerder op gokken uitliep. Ik was al blij dat ik bij één riesling uit Tasmanië doorhad dat die niet van het noordelijk halfrond afkomstig was. Maar vooralsnog blijft het onderscheiden van Duitse, Oostenrijkse en Franse (Alsace) rieslings voor mij nog iets te hoog gegrepen. Veel oefenen dus! Wat in bijna alle wijnen van vanavond voorbij kwam was het aroma van ananas en honing. Een ander kenmerk is het laat trekkend hoog zuur, maar die zat niet in alle wijnen van vanavond. En in sommige was een "goût de pétrol" waarneembaar, soms sterk, soms latent. Ondanks dat Ernst zelfs een Wittman Kirchspiel 2007 Großes Gewächs (Duits equivalent van het Franse Grand Cru) had opengetrokken, ging mijn persoonlijke voorkeur naar de biodynamische Andlau 2009 van Marc Kreydenweiss uit de Alsace.

Niet alleen in het aroma de bekende geuren, maar ook een beetje velpon en iets floraals rook ik. De wijn is ook nog eens oxidatief vervaardigd, dus bij het oversteken van het ene vat naar het andere bijvoorbeeld, werd geen moeite gedaan om het contact met zuurstof te vermijden. Ik heb nu al een aantal keer gemerkt dat deze stijl van witte wijn maken mij enorm aanspreekt. De bijbehorende geurtjes die door velen als onwenselijk worden ervaren, vind ik intrigerend en heerlijk. Het werd nog laat die avond en pas rond middernacht was ik weer thuis. Een zeer geslaagde eerste bijeenkomst van de proefgroep!