10 september 2011

Ponsart Editie Nr.18 Ahr Spätburgunder 2007

M'n laatste fles alweer van alle Spätburgunders die ik had meegenomen van m'n trip door het Ahrtal. Ook deze kwam weer van de locale Duitse supermarkt "HIT" vandaan voor de prijs van €14,99 alcoholpercentage 14,5% maar liefst. Dat is best wel te merken; na twee glazen sta ik toch al redelijk op m'n kop. Maar dat heb ik er graag voor over. Duitse Spätburgunder is toch echt een heel andere klasse dan Bourgogne pinot noir. Eigenlijk is het ook weer appels met peren vergelijken, zijn ze allebei gewoon heel erg smakelijk en in hun individuele klasse zitten er gewoon pareltjes tussen. Ook deze weer. Blijft wel iets achter bij de Jean Stodden, maar volgt op de voet. Kraakheldere, bleekrode kleur. De typische PN neus is aanwezig, beetje bosgrond ook. De eerste slok onthult gelijk waar de Ahrtal Spätburgunders in mijn ogen om bekend staan: de bitters. Sinaasappelschil, grapefruit, aardbei, iets droppigs maar ook iets groens proef ik. Ondanks de warmte en het hoge alcoholpercentage heb je toch het gevoel dat je een frisse wijn proeft. Erg mooie balans en perfect op dronk.