29 september 2011

Mastroleo Negroamaro Puglia IGT 2005

Met de negroamaro druif heb ik alweer een nieuw ras voor mij te pakken. Deze wijn komt bij wijnwagentje.nl vandaan voor 5 euro uit het proefpakket rood. Alcoholpercentage 13%. Dieprode kleur. Voor het walsen komt er een lichte houttoon omhoog maar vooral primair aroma. Na het walsen lijkt het alsof de houttoon sterker wordt. Ik karaffeer hem. Ik klots hem over alleen was niet bedacht op de droesem die erin zat. Dus als je deze wijn in huis hebt: voorzichtig decanteren en het laatste restje in de fles laten. Na een kwartiertje walsen, ruiken, walsen, ruiken is de houttoon verdwenen. Volledig geïntegreerd in de wijn. Een primair aroma blijft over. Rijp rood fruit, een beetje jammig. Heel fris komt hij de mond in waarbij in de aanzet een zoetje zit, het jammige klopt inderdaad, mooie zuren komen vervolgens. Goede balans tussen zoet-zuur. Nauwelijks tannines en het hout is inderdaad prachtig geïntegreerd in de wijn, niets meer te bespeuren. De afdronk is niet echt lang te noemen, tussen kort en middellang in. Het rode fruit lijkt een beetje zwart fruit te worden naarmate de wijn iets langer staat, wat voor mij een indicatie is dat de wijn gematigd complex is. Het fruit is zo nadrukkelijk geconcentreerd aanwezig dat ik denk dat deze 2005 editie best nog een aantal jaartjes kan blijven liggen. Pas openen in 2015/2016 kan deze wel hebben. Neemt niet weg dat deze nu al heerlijk is. Ik kan me goed voorstellen waarom de negroamaro een favoriet is van collega wijnblogger Erwin. Aangezien dit pas mijn eerste wijn van deze druif is, kan ik nog niet de conclusie trekken voor mezelf dat dat aan de druif ligt, het kan natuurlijk ook een zeer kundige wijnmaker zijn. Dat merk ik vanzelf wel wanneer ik meer vergelijkingsmateriaal heb geproefd.