31 augustus 2011

Villa Francesca DOC Trebbiano di Romagna 2010

ALDI €2,99 alcoholpercentage 12%, geen hout. Een van de vele trebbiano's, in dit geval de trebbiano Romagnolo of trebbiano di Romagna. Ik moet er meer van proeven: Italiaanse wijnen. Laatst was m'n zwager me weer eens aan het testen op m'n proefkunsten, maar ik zat er flink naast. Hij had een Italiaanse wijn voor me ingeschonken, nebbiolo geloof ik, maar ik kon hem niet benoemen. De grote druiven kan ik nu wel redelijk uit elkaar houden, maar Italië heeft toch weer z'n eigen druivenrassen en qua wijnland is Italië niet bepaald onbelangrijk! Zeker nu ik met de vinologenopleiding aan de Wijnacademie ben begonnen, moet ik mijn vlag in zoveel mogelijk landen gaan planten! Deze wijn is nauwelijks aromatisch en vrij neutraal van geur. In de aanzet zit een mini-mollig zoetje waarna vrijwel gelijk de zuren het overnemen. Hij is daardoor mondwaterend en dorstvergrotend. Je smaakpapillen worden flink geprikkeld, dus als aperitief zeker geschikt. De smaak blijft nog redelijk lang in je mond hangen. Hij heeft iets droognoterigs, paranoot proef ik. Je weet wel, die grote soort in elitehaver of studentenhaver. Geen bijzondere wijn maar ook hier weer eens niets mis mee.