14 augustus 2011

Themaproeverij: Oud #2

Vandaag het restant van mijn oudste wijnen opengetrokken. Al een stuk minder verwachtingsvol dan bij de vorige themaproeverij en terecht, want ook deze keer zaten er geen frisse, fruitige smaken in. Vandaar dat ik ze ook weer met z'n viertjes bespreek. Individueel besproken zou ik er te weinig woorden voor hebben, bovendien zijn ze absoluut niet representatief voor waar ik ze vandaan heb gehaald. Ook zijn ze absoluut geen afspiegeling van de overige wijnen die uit hetzelfde gebied komen. Waarom dan niet? Omdat ze óf te lang bewaard zijn, óf verkeerd bewaard zijn, verkeerd jaartal, óf er is iets anders met ze aan de hand als oxidatie of extreme temperatuurswisselingen.

Kressmann Margaux 1969
De oudste van allemaal. Zelf was ik toen twee jaar oud. Alcoholpercentage vermeld als 11-13%. Ze konden toen waarschijnlijk het percentage nog niet zo nauwkeurig berekenen. Druivenrassen niet vermeld, maar toegestaan zijn: cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc en petit verdot. Wat opvalt is dat de kurk ook daadwerkelijk KURKdroog is. Vaak bij deze oude wijnen zijn ze doorweekt tot bijna de top van de kurk. De heldere kleur is oranje, bijna geen rood meer in te bespeuren. Voor het walsen ruik ik duidelijk het hout, na flink walsen blijft er bijna geen aroma meer over. De smaak: ZUUR. Meer kan ik er niet van maken.

Clos St-Christophe Bourgogne 1988
Een flinke sprong in de tijd. Nu een pinot noir, alcoholpercentage 12,5%. De kurk bij deze fles is bijna geheel doorweekt, en het lijkt alsof zuurstof vrij spel heeft gehad. De kurk komt er iets te gemakkelijk uit namelijk. Hij glijdt bijna uit de flessenhals alsof de kurk te dun is. De kleur is oranje tot terracotta. Ik ruik ook hier het hout weer, maar dat is dan ook alles. Geen fruitigheid. Het zuur wat ik dit keer proef is heel erg hoog, bijna als citroenzuur.


Château Graves de Brouard 1989
Lalande-de-Pomerol AOC. Alcoholpercentage 12% toegestane druivenrassen: merlot, cabernet franc, cabernet sauvignon en malbec, waarbij de merlot in deze appellatie de hoofddruif is. Zachte kurk, bijna in z'n geheel doorweekt. De kleur ziet er voor zo'n oude wijn nog wonderbaarlijk goed uit: dieprood met een licht oranje kraagje. Dat ziet er in ieder geval hoopvol uit. Het aroma van de houtopvoeding is weer duidelijk, tevens een soort van oude-zolder-lucht en de geur van charcuterie. Er zijn nog redelijk wat tannines aanwezig, fruitsmaken zijn er niet meer. Hij is wat wrang en dun maar natuurlijk ook weer zuur.

Domaine de la Crillonne 2003
Cotes-du-Ventoux AOC. Alcoholpercentage 14,5% meerdere druivenrassen zijn toegestaan, meest gebruikt: grenache, syrah, cinsault, mourvèdre en carignan. De kleur is rood met een oranje randje. Hij heeft een in mijn ogen, of liever in mijn neus, een wat oxidatieve geur, ruikt een beetje zuur. Ook ruik ik weer de houtopvoeding. Voorts proef ik wat drop, rozijnen, een beetje sherry-achtige smaak. Er zijn nog redelijk wat tannines aanwezig. Er zit een bittertje in, maar ook hier weer niets fruitigs.

Ik ben er weer doorheen, mijn oude wijnen zijn op. Ze kwamen allemaal van een kelderrestanten-opruiming. Ik heb een risico genomen en m'n lesje geleerd. Wijn moet je drinken, niet bewaren.