10 augustus 2011

Rembert Freiherr von Schorlemer Rheinhessen Spätlese 2009

Niet lachen nou, ja, ik heb weer eens een wijn van de ALDI en ook kost hij nog geen 2 euro. Om precies te zijn €1,99 alcoholpercentage 8,5% druivenras(sen) niet vermeld, wel dat het hier om een late oogst (spätlese) gaat. Dat is te proeven. De associatie met de Coteaux du Layon, een wijn gemaakt van druiven aangetast door edele rot, is er. Hij ruikt een beetje noterig, ook ruik ik ananas en honing. Die smaken zitten er dan ook in alsmede die van citroen en grapefruit. Uiteraard is hij mierzoet wanneer hij je mond inglijdt, maar even daarna begint het hoge zuur langzaam te trekken. Ik vermoed dan ook dat er in ieder geval riesling in deze wijn zit, die ik voor het gemak maar even als blend heb aangemerkt. Over smaak valt te twisten, maar ik vind deze wijn helemaal niet verkeerd. Hij mag dan misschien heel erg goedkoop zijn, maar dat proef ik er niet aan af. Ik durf zelfs te zeggen dat het zoet met het zuur zeer goed in balans is. Geen complexe wijn, maar mede door zijn lage alcoholpercentage goed doordrinkbaar en ook nog eens lekker. Geen maaltijdwijn, maar lekker als aperitief of gewoon tussendoor. Goed koelen.