26 augustus 2011

Domaine Mas de Lavail Ego 2006 VDP des Côtes Catalanes

Deze hadden jullie nog van me tegoed. De lekkerste uit de mini-grenache-proeverij. Gekocht voor dertien euro in Frankrijk op het domein Mas de Lavail zelf, maar ik heb ze ook wel eens bij de Makro gezien. Alcoholpercentage 15% maar liefst! Dieprode kleur in het glas. Hij heeft houtopvoeding gehad en dat is voor het walsen te ruiken. Hij heeft ook iets rokerigs. Ondanks de redelijk aanwezige tannines, glijdt hij fluwelig naar binnen met een heel zacht mondgevoel. Daar zit een zoetje bij en een bittertje. Zuren zijn nauwelijks merkbaar. Ik proef cacao of pure chocola. Een heel klein beetje drop ook. Hij blijft ook mooi constant, terwijl de fles op het moment van schrijven nu al drie dagen open is. Het is een heerlijke zwoele wijn, veel meer kan ik er niet van maken. Ik schenk nog een glas in. En nog één.