11 augustus 2011

Château Ducla Bordeaux Supérieur 2006

De wijn van vandaag komt van de kelderrestantenopruiming van wijnhandel van Ouwerkerk te Arkel voor slechts €5,- alcoholpercentage 13% druivenrassen: merlot 63%, cabernet sauvignon 32%, cabernet franc 4% en malbec 1%. Netjes vermeld op het etiket. Donkerrode kleur, primair aroma maar geen fruit te benoemen. Vervolgens proef ik een frisheid, weer eens à la stophoest, scherpte, later komen de smaken van kers (niet rijp) en rode bessen door. In de afdronk, die vrij lang blijft hangen, zit nog een bittertje. Nog steeds vind ik er weinig aan: Bordeaux wijnen. Maar ik kan moeilijk benoemen waarom dat is. En daar zit het hem nu juist in: er springt nooit iets uit, ik vind ze allemaal vrij log en plat zonder noemenswaardige smaken. Misschien ligt dat aan mijn keuzes in deze en heb ik gewoon nog nooit een kenmerkende Bordeaux op. Maar misschien heb ik dat wel en is dit het dan en zal het nooit meer worden, of je nu een fles van 5 of 50 euro proeft. Waarom drink ik dan toch deze fles helemaal leeg? Omdat er een bepaalde spanning in de wijn zit. De balans is in ieder geval goed, maar op de één of andere manier heb ik het gevoel dat er nog een dubbele bodem in zit, iets ongrijpbaars waardoor ik er toch van blijf drinken. Klinkt dit gek? Is dit een dubbele tong aan het woord? Of klinkt dit herkenbaar? Laat een reactie achter als je iets te melden hebt.