25 augustus 2011

Alto Adige DOC Pinot Bianco 2009

#Twitterproeverij. Donderdag 25 augustus 20:00 uur. Live twitterverslag met als onderwerp dit keer de pinot blanc/weißburgunder.

#Ik heb gekozen voor een Italiaanse, oftewel een pinot bianco. Alto Adige DOC van de Sligro €6,84. #Alcoholpercentage 13,5%, uit 2009. Er komt een kunststof "kurk" uit. #Mooi strogeel in het glas. #Nog weinig aromatisch, misschien nog iets te koud. #Aroma lijkt nu nog het meest op citroenzuur. #Eerste slok, begint vrij dun. Even spoelen, even lucht aanzuigen. Hij komt los. Behoorlijk droog. #Behoorlijk branderig nog op m'n tandvlees, het zuur begint flink te trekken nu. Er zit iets noterigs in. #Neus blijft vrij dun. Smaak blijft wel redelijk lang hangen echter, maar in de mond, niet in de keelholte. #Glas wordt warmer. Er komen nu meer fruittonen opzetten, maar met mate. Beetje caramel ruik ik. #Hij wordt nu echt een stuk beter, behoorlijk filmend, gortdroog, bittertje. Nu een keertje doorslikken. #Ik ga ondertussen mijn tweede wijn van vanavond even openen. #Hij prikkelt nu ook heerlijk aan de zijkanten van m'n tong. #Hij begon vrij ingetogen, maar is nu lekker aan het loskomen. #Jammer, hij wordt te warm nu en daarmee iets te mollig. Deze moet je flink koud serveren en maar kort laten opwarmen. #Ik ga nu naar mijn tweede wijn. #Twexit voor de Alto Adige DOC Pinot Bianco 2009.