14 juli 2011

Vicomte Edmond H. de Coussergue VDP 2005

Sieur d'Arques is vooral bekend om zijn mousserende wijnen, crémant en blanquette de Limoux. Onlangs had ik al een chardonnay van ze besproken die ik bij de Makro vandaan had. Nu was ik in de buurt van Limoux en ging even bij ze zelf langs. Daar zag ik dat ze nog meer stille wijnen in hun assortiment hebben. Waaronder dus deze pinot noir uit 2005. Alcoholpercentage 13%, prijs €9,80. Mooie helderrode kleur, zoals ik hem gewend ben bij een PN. Overduidelijke houtrijping is het eerste wat in de neus naar voren komt. Wat ook gelijk opvalt is het verschil met een Bourgogne PN. Hij is wat minder fruitig, ook geen indrukken van stal of bos. Ondanks dat het hout lekker is geïntegreerd met het sap, is toch de vanillesmaak overduidelijk. Aardbei is daarna aan de beurt, gevolgd door krent en pruim. De ontwikkeling in het glas is enorm. Drop is de volgende smaak die doorkomt, waarna er toch ook nog een bittertje op het eind verschijnt. Uiteraard is hij zacht, nauwelijks tannines. Het beste is om hem voor het opentrekken eventjes een half uur in de koeling te zetten, voor zover hij al niet uit een klimaatkast komt, en hem te karafferen. Laat hem vooral niet in de koelkast staan, wat ik dus wel had gedaan, het zal hem kapot maken.

De dag erna proefde ik hem na een nacht in de koelkast en bijna alle smaken waren verdwenen, ook tijdens het opwarmproces kwamen ze niet meer terug. Eeuwig zonde voor een wijn als deze die gewoon erg goed was. Iets heel anders dan PN uit de Bourgogne, dat kon ik zelfs al proeven, maar zeker de moeite en het geld waard.