17 juli 2011

Southern Creek South East Australia Shiraz 2010

Weer terug van vakantie vanuit het zonnige Zuid-Frankrijk. Thuisgekomen zag ik een restje wijn staan, die mijn vader had achtergelaten. Mijn ouders pasten namelijk op ons huis en onze kat tijdens onze afwezigheid. Deze wijn komt bij de ALDI vandaan, op loopafstand van ons huis, voor €2,69. Alcoholpercentage 14%. Dat hoge alcoholpercentage is gelijk merkbaar aan de branderigheid, of komt het doordat ik een etmaal geen wijn had gedronken? De tweede slok was inderdaad al iets milder. Ik had deze wijn al eerder in hun assortiment zien staan, maar na wat slechte ervaringen met goedkope Australische shiraz, heb ik mezelf er nooit toe kunnen zetten deze te kopen. Nu dus een gratis achterblijvertje. Het etiket meldt cassis en eucalyptus. Mental note voor mezelf: eucalyptus (en ook laurier overigens) nog steeds eens ruiken en proeven. Ik kan dus niet goed beoordelen of dat klopt. De cassis: ach, tja, iets van kersen zit er wel in, maar voornamelijk zijn het weer gekneusde druiven die ik ervaar. Gelukkig heeft men hier het, o zo bekende en door mij gehate, houtpoeder achterwege gelaten, dus daarmee heeft Southern Creek alvast een pluspunt. Ook de vermelde kruidigheid op het etiket klopt helemaal. Nog steeds smaakt dit niet als een terroir-wijn, verre van, maar het is in ieder geval al een stap omhoog als je hem vergelijkt met het gros van dit soort wijnen in deze prijsklasse.