21 juli 2011

Restaurant: Eeterie 03402

Of het nu kwam door de social media actie of niet: het restaurant zat vol op deze gewone doordeweekse woensdag. Na een korte vakantieperiode liet men via twitter en facebook weten dat er alleen deze week een speciale korting was voor het 4-gangen verrassingsmenu op dinsdag t/m donderdag. Wij maakten er in ieder geval dankbaar gebruik van. Als aperitief een lichtdroge Prosecco met een grapefruit bittertje als hoofdsmaak. Bij het voorgerecht van surimi, mango, komkommer, meloen en rucola een wijn die mij meerdere malen op het verkeerde been zette. In eerste instantie dacht ik met een Chablis te maken te hebben. Hij was grassig, een beetje mineralig, strak in zijn zuren en citroen voerde de boventoon. Al opwarmend kwam er buxus en kattenpis door, dat moet dan wel een sauvignon blanc zijn. Bij informeren blijkt het de Côtes de Gascogne blanc "La Colombelle" te zijn. Een blend van de druiven ugni blanc, colombard en listan. Was ik daar mooi even ingestonken! Na het tussengerecht van zeebaars, kwam het hoofdgerecht: diamanthaas. Ik had een rode wijn uitgekozen van de wijnkaart. De Bardolino Zenato 2009. Alcoholpercentage slechts 12% en uitgeschonken op de juiste, iets gekoelde temperatuur van 16°.

Druivenrassen corvina, rondinella, molinara en negrara zaten er in ieder geval in. Daarnaast mag er nog een maximale toevoeging van 15% van de volgende druiven in: rossignola, barbera, sangiovese en garganega. Theoretisch zouden er dus maar liefst acht verschillende druiven in deze wijn kunnen zitten. Dat maakt het zelfs voor de geoefende proever alleen nog maar moeilijker. Die complexiteit komt er in ieder geval ook wel uit, ondanks dat dit een zeer frisse, lichte, zachte wijn is. Een heel klein zoetje zit erin, natuurlijk een zuurtje, ik ruik een beetje cederhout, bloemetjes, rozen of viooltjes, misschien wel beide, kers, aardbei en zelfs ruik ik opeens een gegrild stuk vette vis. Nee, die lag niet op mijn bord en ook niet bij de buren. Ook een beetje kruidigheid komt door. Ook zonder gerecht zal deze wijn uitstekend smaken. De wijnen worden geleverd door Oeds Helmhout van Terra Vina.

Bij het dessert werd een 15 jaar oude, donker gekleurde sherry van de PX-druif (pedro ximénez) buiten de kaart om geserveerd. Al eerder had ik hier prima ervaringen mee en ook deze voldeed weer geheel aan mijn verwachting. Rumrozijnen, pruimen, hoestsiroop, appelstroop: het zat er allemaal in en er was tijdens al dit zoete geweld ook nog een plekje voor wat subtiele zuren. Ook deze wijn werd weer op de correcte temperatuur geschonken en was een mooie aanvulling bij het nagerecht. De ambiance in het restaurant was uitstekend, evenals de bediening, gezellige Franse chansons op de achtergrond, een klein doorkijkje naar de minuscule keuken waar grootse gerechten uit kwamen. Een bezoekje waard!