03 juli 2011

D:vine Pfalz Dornfelder 2009

Gall&Gall €3,99 alcoholpercentage 11%. Druivenras: 100% dornfelder. Deze druif is een echte bastaard. Het is het product van een kruising tussen twee kruisingen. Volgt u het nog? Het zorgt in ieder geval voor een eigen karakter, om niet te zeggen eigenwijs. Op het etiket staat alvast te lezen dat het hier om een half-zoete wijn gaat. Bij wit heb ik daar minder problemen mee, maar bij rood heb ik toch zo mijn bedenkingen. Je moet er even doorheen om hem objectief te kunnen beoordelen, of je er nu fan van bent of niet. Naast een kruidig aroma, ruik ik ook al de fruitigheid van aardbei en framboos. De geur deed mij sterk denken aan de spätburgunders die ik in het restaurant op mijn "Rot-trip" door het Ahrtal heb gemaakt. Een slok bevestigt het fruitige karakter, vooral framboos komt ook in de smaak sterk naar voren. Het is een zachte wijn, nauwelijks tannines. Hij is een tikkeltje rins en een klein bittertje in de afdronk welke niet lang is. Ook de smaken van potgrond en theeblaadjes komen in me op. De zoetigheid valt nog wel mee wanneer je er eenmaal doorheen bent, maar dan prefereer ikzelf toch een iets drogere smaak.