08 juli 2011

Montalto Sicilia IGT Cataratto 2008

Deze vond ik bij de Jumbo voor €5,49 alcoholpercentage 13%. Voor 100% bestaand uit de voor mij tot dan toe onbekende druif catarratto. Een inheemse druif die op het eiland Sicilië overal te vinden is en daarmee zelfs de op één na meest aangeplante witte druif van heel Italië is. Op nummer één staat de trebbiano, in Frankrijk ugni blanc genaamd. De fles die ik opentrok stamt al uit 2008 en dat is waarschijnlijk wel te merken. Ik vermoed dat deze wijn jeugdig gedronken dient te worden. Kleur: strogeel. Geur: beetje muf, het lijkt alsof ik kurk ruik. Geen frisse aroma's komen door. Smaak: beetje mollig, maar niet zoet mollig. De mufheid komt ook in de smaak terug. Het tweede glas is iets beter. Een heel licht zoetje komt nu door, in de verte herken ik lychee. Het zuur komt nu ook beter naar voren, welke in goede balans is met het zoet, en op het eind zit een bittertje. Geen uitgesproken geuren en smaken, wel goede balans, zeker geen doordrinkwijn, maar ik denk dat een recenter jaartal een stuk beter zal zijn.