13 juli 2011

Les 3 J Malepère AOC 2008

Ik ben geen fan van het songfestival, maar daar was toch ook sprake van "de drie J's"? Even Googelen levert me op dat ze Jan, Jaap en nog eens Jaap heten. Klinkt een stuk Hollandser dan Jerôme, Julie en Jonathan. Dat zijn de namen van de drie kinderen van Alain en Chantal Maligorne, de beheerders van Domaine de Buscail, waar deze wijn vandaan komt. Datzelfde had ik ook al eerder geschreven. De wijn van vorig jaar was opgevoed in eikenhouten vaten, de wijn van vandaag is dat niet. Wederom een blend van de druivenrassen cabernet sauvignon en merlot, verhoudingen niet vermeld. Alcoholpercentage 12,5%. Voor een schamele €3,05 gekocht bij de locale winkel van sinkel, waar je naast brood ook nog terecht kunt voor de krant, tabak, wijn, pizza en een klein assortiment huishoudelijke benodigdheden. Waar vind je die kleine zelfstandigen nog in Nederland? Eindelijk ook weer eens een wijn met wat tannines. Ik heb ze een beetje gemist de laatste tijd, maar misschien zou ik dan ook wat meer Bordeaux' moeten gaan proeven, wat niet mijn favoriete wijnen zijn. Deze Malepère kun je daarom ook het best bij een maaltijd drinken. Impressies van rood fruit, moeilijk om te kunnen onderscheiden welke vruchten precies, en ook, en dat is voor mij een primeur, het aroma van leer. Veel meer kan ik er niet over zeggen. Het is geen wijn die uitnodigt om nogmaals te willen drinken. Daar is hij gewoon net te vaag voor.