09 juli 2011

Fidèle Vincent Beaujolais Rosé 2010

Beaujolais is wat druivenras betreft toch wel het makkelijkst. Rood, of rosé, het is altijd gamay. Deze haalde ik bij de LIDL in Frankrijk op vakantie voor €2,99 alcoholpercentage 12,5%. Goed gekoeld en geschonken op de marché gourmand te Léran. Lekker eten kopen bij de stands om vervolgens aan de lange tafels op de hoofdweg in het dorp aan te schuiven. Drank kun je daar ook kopen, er staan verschillende wijnhandelaren, zelfs de sommelier waar ik één van mijn eerste proeverijen heb ondergaan, Stéphane Loubatières, was daar ook weer aanwezig, maar je kunt ook gewoon je eigen drank meenemen. Het eten is er niet van hoge kwaliteit, alhoewel er uiteraard gewoon lekkere gerechten gegeten kunnen worden, maar daar gaat het op zo'n avond niet om. Het gaat om de gezelligheid en saamhorigheid. Alle bekenden kwamen wij weer tegen. We komen hier elk jaar en proberen zoveel mogelijk verschillende gîtes uit in de directe omgeving van Léran. Een dorp wat overigens overspoeld wordt door Engelsen, maar zolang zij het gebied de nodige financiële impuls geven, hoor je mij niet klagen. Over de rosé kan ik nog wel klagen. Die was weer eens het welbekende frambozensap. Nu kun je dat ook zeggen voor alle rode wijnen uit de Beaujolais, dus misschien hoort dat nu eenmaal bij de gamay druif. Hij was niet zoet echter, gortdroog bijna, wat ik positief vind, en hij blijft lekker lang aan je gehemelte plakken.