30 juli 2011

Embuçado Alentejo DOC 2008

Op mijn verjaardagsfeestje had ik een doos rode wijn ingeslagen van een bepaalde wijn waarvan ik dacht dat iedereen die wel lekker zou vinden. Hij was licht, fris en fruitig met een heel klein zoetje. Later op de avond begon het publiek te morren. Hij werd op dat tijdstip toch iets te licht bevonden. Ik liet vriend en vinoloog Rob mijn excelsheet doornemen waar mijn voorraad wijnen in staat en hij selecteerde onder andere de wijn die ik nu beschrijf. Voor het walsen komt het hout me tegemoet, na het walsen nog sterker zelfs. Tevens kwam de geur van tabak naar voren en ook iets rokerigs. Een slok onthulde wat branderigheid, alcoholpercentage 13%, redelijk wat tannines, maar niet zo stroef op je tanden. De fruitige smaken van verse pruim en rijpe kers bleven aan mijn huig plakken. Hij heeft frisse zuren en de smaak van stophoest. Later converteerde de smaak van hout een beetje naar vanille. De afdronk was middellang. De gebruikte druivenrassen waren: aragonês (=tempranillo), trincadeira, castelão en moreto, verhoudingen niet vermeld. Positief verrast over de kwaliteit van deze wijn waren we toch erg benieuwd naar de prijs en aanschaflocatie. Hij bleek slechts €3,99 te kosten bij de LIDL. Geen wijn die in hun standaard assortiment zit, dus als je hem nog een keer tegenkomt: koop hem gerust, hier kun je je geen buil aan vallen. Het is wel een redelijk stevige wijn, dus daar moet je wel van houden. Zo zie je maar weer, lekkere en complexe wijnen onder de 5 euro, ze zijn er echt wel.