09 juli 2011

Elfenhof Gold Sekt trocken

Een aantal vraagtekens blijft staan bij deze wijn. Ten eerste de prijs. Ik heb deze fles "verdiend" in een restaurant-actie waar een zestal restaurants aan deelnamen. Bij het bezoeken van minimaal vijf van deze zes restaurants binnen een bepaalde periode, kreeg je deze fles Oostenrijkse sekt, waar schilfertjes 23-karaats bladgoud in dwarrelen. Via Google zag ik een prijs van €19,95, dus daar ga ik dan maar van uit. Tweede vraagteken betreft de gebruikte druivenrassen. Ongetwijfeld is het een blend, maar van welke druiven? Wie het weet, mag reageren. Wat ik wel weet, is dat ik hem goed vond. Het bladgoud overigens, proef je niet. Wat ik wel proefde was citroen, grapefruit, limoen, allemaal citrusvruchten dus, maar ook groene appel, witte druiven en noten. Trocken staat er op de fles, en dat maken ze waar. Nauwelijks een hint van een zoetje te bespeuren. Wel een subtiel en lekker bittertje. Ondanks het areaal aan zure citrusvruchten die ik proef, valt de zuurgraad ook nog wel mee. Geen strak zuur in ieder geval. Al met al een complexe sprankelwijn met een zeer goede balans.

22.11.2011 Update: Dankzij een reactie van een lezer zijn de gebruikte druivenrassen inmiddels bekend: grüner veltliner en welschriesling. Hartelijk dank daarvoor!